Про емоційний інтелект та його роль в житті та розвитку дитини

Сторінка психолога

Народжуючись дитина не бачить, не говорить, але дуже добре відчуває. Емоційний зв’язок з мамою, це те, через що дитина отримує інформацію, те з допомогою чого спілкується з навколишнім світом.

Дитина дуже тонко відчуває емоції мами і відповідно на них реагує посмішкою чи плачем.

То що ж таке ЕМОЦІЇ та ПОЧУТТЯ? Це одне і те ж чи зовсім різне?

Емоції – це рефлекс, реакція на зовнішній подразник, це те що виникає спонтанно, на підсвідомому рівні, без нашої на те згоди))

Чи можемо ми контролювати емоції? – ТАК! Можемо навчитися цьому.

Чи можемо ми контролювати їх появу? –НІ!

Почуття – це вже щось більш специфічніше і складніше. Це певні узагальнені переживання, які мають ОБЄКТ і прив’язку до нього. Почуття викликанні «позитивними» чи «негативними» емоціям, як реакція на задоволення чи невдоволення переживань або потреб.

Як приклад: почуття СТРАХ і емоція СТРАХ

“Я боюся великих собак” – це почуття.

“Мені зараз страшно” – це емоція.

Сподіваюся, трішечки розібрались))

Отже, продовжемо про ЕМОЦІЇ.

Виділяють різну кількість БАЗОВИХ емоцій: 4, 5, 7, 8, які поділяють на «позитивні» та «негативні».

Визначали  набір фундаментальних емоцій та їх класифікацію багато вчених та психологів, не усі дійшли згоди, тому їх кількість різна)), я більше схиляюся до 7-ми. Радість, Інтерес, Злість, Смуток (Сум), Страх, Провина (Вина), Образа. Ще можуть бути: Здивування, Відраза, Сором, Горе, Тривога та багато інших емоцій, емоційних відтінків та їх напіввідтінків.

Особисто мені, не дуже подобається класифікація на «позитивні» та «негативні» емоції, я б замінила їх на ВАЖЛИВІ!!! Тому що, насправді, «негативні» емоції відіграють ну ДУУУЖЕ важливу роль в житті людини!!

Наприклад:

Якби була відсутня емоція Страх!, чи зупинилися б ми на червоне світло, чи полізли б у воду не вміючи плавати, чи стрибнули з багатоповерхівки вважаючи себе птахом?))) Якщо, раптом,  хтось відповість собі на ці питання ТАК, рекомендую звернутися до лікаря і перевірити роботу підшлункової та наднирників))

Якби була відсутня емоція Злість! Чи змогли б ми конкурувати, досягати певних вершин у спорті, в кар’єрі?

Злість – це дуже активна емоція, вона спонукає нас діяти!! Згадайте, що ви починаєте робити коли відчуваєте злість?

Якби була відсутня емоція Смуток (Сум)! Чи змогли б ми плакати? Звільняти своє тіло і душу від негативу через сльози? Отримувати певну розрядку від сильного емоційного перенапруження?

Якби була відсутня емоція Образа!, чи розуміли б ми що нам приємно чи неприємно, адже зазвичай ми ображаємося на слова, дії, вчинки, які нам не приємні! Уже інша справа як ми це показуємо і наше вміння з усім цим  впоратися.

Але дуже ВАЖЛИВО пам’ятати, що майже у всьому є «Два Боки Медалі»

Той же Страх зупиняє нас не тільки на червоне світло, але може зупинити і перед розвитком, коли страшно вийти із зони комфорту, спробувати щось нове і відмовитися від старого. Злість може заважати у соціальному житті, у спілкуванні. Тривалий Смуток, призвести до депресії…

Останнім часом, у своїй практиці, я часто стикаюся з тим, що сучасні діти не розуміють своїх емоцій, не знають, плутають їх: страх зі смутком, образу зі злістю, радість з інтересом  і т.д . І це реальний приклад!!!

Діти не розуміють, що вони відчувають саме зараз, і якщо чесно дорослі також.

Спробуйте спитати себе: А що я зараз відчуваю, що я відчував вранці, яка емоція переповнює мене в цю хвилину? Вдалося?)

А як тоді, можуть зрозуміти ваші емоції оточуючі, ваші діти? Як ви їх проявляєте? Чи проговорюєте і чи говорите про них взагалі?

Спробуйте проговорювати спочатку собі, а потім і оточуючим (адже телепатів серед нас не так вже і багато))

  • Мене дратують розкидані іграшки, речі, носки і коли їх не прибирають, я злюсь
  • Мені не приємно, коли беруть мої речі без дозволу, заходять у кімнату без стуку, відволікають коли працюю. Мене ображає коли порушують мої межі.
  • Мені сумно, коли я бачу несправедливість
  • Я радію, коли отримую подарунки, або подорожую і т.д
  • Мені цікаво (викликає інтерес) новий фільм, мультфільм, нова книга.

Приготувати нову страву і отримати зворотній відгук і.д.

І на завершення, хотілося ще раз звернути увагу на те, що діти дуже тонко відчувають, що дорослі їм транслюють і обманути їх не можливо.

Не можна з посмішкою сказати ВСЕ ДОБРЕ, Я СПОКІЙНИЙ, коли насправді у вас всередині відчуття тривоги чи емоція злості. Діти «зчитують», а потім не можуть співставити картинку з відчуттями, вони відчувають, що щось не так..  і де тоді правда?.

Коли готувала цей матеріал, згадала чудовий і яскравий мультфільм «Головоломка»

Це маленький екскурс у світ емоцій))

Рекомендую до перегляду усією сімєю.

https://gidonline.io/film/golovolomka/

Психолог Бориспільського академічного ліцею Майстрик І.В.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *